Het bizarre brein

Een eetstoornis is een ingewikkeld iets. De meeste mensen kennen wel iemand met een zusje of een nichtje of een vriendin met een eetstoornis. Als je navraagt waar men aan denkt bij een eetstoornis, zul je al snel iets horen als calorieën tellen, skeletten, niet eten of telkens overgeven.

Natuurlijk heeft het allemaal veel met bovenstaande termen te maken, maar na zelf opgeklommen te zijn uit een diep eetstoornisdal en op die manier veel in contact te zijn geweest met andere meiden en vrouwen met een eetstoornis, realiseerde ik me dat de gedachtenwereld van een eetstoornis véél en véél verder gaat. Deze gedachten blijven echter -vaak vanuit schaamte- vaak in stilte ergens zweven...

Ik denk dat meer openheid over deze bizarre gedachtenwereld kan leiden tot meer begrip en minder oppervlakkige reacties als Je kunt toch gewoon normaal eten!? Het probleem zit 'm echter niet alleen in het (niet) eten, maar het doordrenkt elk bestaansveld. Het komt overal in terug en je leidt als het ware een dubbelleven. Met je ene been probeer je je zo fatsoenlijk mogelijk staande te houden op school, op je werk, op de sportclub en tussen vrienden. Met je andere been sta je volop in een eetstoorniswereld en ben je continu bezig met hoe je enerzijds zo weinig mogelijk calorieën binnen kunt krijgen en anderzijds zoveel mogelijk kunt verbranden.

Op het moment dat je gaat nadenken over hoeveel calorieën er in bodylotion zit, of op het moment dat je je afvraagt of je ook voedingsstoffen binnenkrijgt door het likken aan postzegels, ben je namelijk ziek. Erg ziek. Steun en begrip zijn dan een krachtig medicijn.

Een eetstoornis is een ongrijpbaar iets, omdat het grootste deel van het dubbelleven onzichtbaar blijft. Ik heb middels dit project getracht om wat meer inzicht te scheppen in het bizarre brein. In de hoop dat familieleden, vrienden, docenten en klasgenoten iets meer besef hebben van wat er in het hoofd van hun dierbare gebeurt en hen op die manier kunnen bijstaan in hun strijd.


Klik HIER voor de foto's op een rij

Klik HIER voor de foto's in een diavoorstelling

Klik HIER om een reactie achter te laten


Niets van deze website mag
zonder toestemming gebruikt
worden voor of door anderen.
Voor info, vragen en opmerkingen
kunt u terecht in de reactievensters.
Sandra ©.




26 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel indrukwekkend !!!

Anoniem zei

Bedankt dat ik je je op deze manier nog beter laat leren kennen. Moedig van je! En wat een prachtige foto's! Inderdaad very impressive!

Anoniem zei

Uh.. niet helemaal goed geformuleerd, maar goed je bedoeld wat ik begrijp, toch?..

Anoniem zei

Dag Sandra

Prachtig!!!!! Wat een mooie foto's en de juiste tekst erbij, super.
Het geeft mij een beter beeld in de gedachten wat deze mensen kunnen hebben.

Anoniem zei

Dat heb je echt heel indrukwekkend in elkaar gezet!(K)

Anoniem zei

Erg mooi, én herkenbaar.

Veel succes met de presentatie.
Liefs, Amber (Bloeme... ;) )

Anoniem zei

Het is zonder meer een stoornis. Maar niet verwonderlijk, in een maatschappij die als geheel goed ziek is. Het zijn de gevoeligste, meest gezonde geesten, die aan onze dolgedraaide 'beschaving' het eerst onderdoorgaan.

Knap werk. Informatief, prikkelend, prettig om naar te kijken.

Anoniem zei

Hallo Sandra,

Mijn aandacht had je helemaal te pakken met je presentatie vanmidag!
Je hebt heel wat lef nodig dat je zo voor een groep 'onbekende' staat en je vertelt over moeilijke tijden uit het verleden.

Goed gedaan!

Anoniem zei

Super mooi gedaan!!!

Anoniem zei

Herkenbaar!
Heel mooi gemaakt ook; de kleuren, lettertype etc. Gaaf!

Anoniem zei

Ontzettend mooi gedaan!! Indrukwekkend en herkenbaar..

Anoniem zei

indrukwekkend! Maar zooo herkenbaar.. Heel mooi gemaakt! Het geeft een duidelijk beeld het bizarre brein van een eetstoornispatiënt ... Heb zelf ook vaak van zulke dingen gedaan en vond het toen niet bizar.. Maar nu 2 jaar later nadat ik het onder ogen ben gaan zien, zie ik het ook dat het bizar is.
Dus mooi gedaan!
Liefs Ikke (van sabn)

Anoniem zei

Hoi Sandra

Ik vind het heel erg moedig van je dit te vertellen aan een klas die je eigenlijk niet eens zo goed kent. Zeker in je stretch-zone ;) Ik was/ben onder de indruk. De foto's zijn ook heel mooi en duidelijk. Mooi in zwart/wit met die paar kleuren. Erg indrukwekkend hoor! Succes met de site. Ik hoop dat je er veel mensen bewust van kunt maken.

Veel liefs Penny

Anoniem zei

hoi sandra,
ik ben geheel onder de indruk!! je beschrijft het inderdaad goed. Door de foto's leer ik dingen die ik me nooit eerder had gerealiseerd.
Ik hoop dat je dit nog veel verder gaat uitbreiden!!!!

mensen kunnen hier een hoop van leren!

dank je wel!!!

Anoniem zei

Heel mooi gedaan! Indrukwekkend!

Anoniem zei

Hey lieve San,

ziet er echt mooi uit! Knap gedaan.
Liefs, Mac.

Anoniem zei

hoi sandra,
Dit heb je heel mooi gemaakt en omschreven allemaal.
Heel erg goed gedaan.
Succes met alles verder en blijf uit het 'dal'.
groetjes c.j

Anoniem zei

je hebt het mooi gemaakt. soms pijnlijk herkenbaar... die postzegels, auw!
ik denk dat het voor mensen die geen ervaring hebben met een ES er ook meer begrip voor zullen hebben na dit te hebben gezien en gelezen.

liefs stillthesame (van sabn)

Anoniem zei

Echt heel herkenbaar! Prachtig werkelijk!!

Liefs..

Anoniem zei

Ontzettend mooi gedaan, ook wel confronterend, de meeste foto's, want het is wel erg herkenbaar van vroeger...sommige dingen zelfs van nu nog.
Mijn complimenten.
Majo (sabn)

Anoniem zei

Lieve, lieve Sandra..
Wij zijn het er helemaal mee eens dat je trots kan zijn !! Wij zijn het óók op jou!

Anoniem zei

Je kent me niet en dat hoeft ook niet, denk ik. Je foto's slaan spijkers met koppen. Ontroerend en confronterend tegelijk! En oh zo herkenbaar..

Groet,
Eetgestoorde Belg x

Anoniem zei

Heel mooi (L)

Anoniem zei

Heel mooi (L)

Knetter zei

Mooi gedaan.

Herkenbaar, je geeft de strijd goed weer.

Hoe gaat het inmiddels met je?
Ben je 100% hersteld of overmeestert de stoornis je nog steeds zodra je wat minder stabiel bent?

Sigrid zei

Wat een mooie weergave van de gedachtenwereld van mensen met een eetstoornis. En geeft tegelijk op een respectvolle manier heel goed het absurde ervan aan. Knap!